۸۰ درصد دلایل مرگ ومیر جاده ها به علت خطای انسانی است

۸۰ درصد دلایل مرگ ومیر جاده ها به علت خطای انسانی است

به گزارش حیوان خانگی بگیر، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: با تاکید بر فرهنگ رانندگی در جهت کاهش تصادفات جاده ای، ضمن اشاره به برگزاری نه به تصادف، خواهان همکاری در سطح ملی در این خصوص شد.


به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از مهر، حسین کرمان پور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که امروز اول اسفندماه ۱۴۰۳ و در ستاد وزارت بهداشت برگزار گردید، اظهار داشت: نقش حوزه بهداشت در کشور به شکلی است که میتوان آنرا بعنوان بخش تاثیر گذار در فرهنگ عمومی جامعه دانست. در دوران همه گیری کرونا هم رسانه های جهانی تحت تاثیر اقدامات گسترده متخصصان بهداشت و حوزه های مرتبط در حوزه پیش گیری از بیماری، قرار گرفتند. آغاز کمپین اطلاع رسانی "نه به تصادف" از امروز وی با اشاره به آغاز کمپین اطلاع رسانی "نه به تصادف" از آغاز اسفندماه، اشاره کرد: ماهیت کمپین ها، پیشگیری و ارتقاء سلامت جامعه است. از ین جهت، حضور معاونین بهداشت را مغتنم شمرده و بر اهمیت اطلاع رسانی دراین خصوص تاکید می کنم. وی سفارش کرد: ظفرقندی، وزیر بهداشت، که تخصص ایشان در حوزه تروما است، همواره بر اهمیت رسیدگی به مبحث تروما، تصادفات و پیش گیری از مرگ های جاده ای تاکید داشتند. بر همین اساس، ما مطالعاتی را در سطح ملی و بین المللی آغاز کردیم و با بررسی تلاشهای انجام شده در سالهای قبل، به این نتیجه رسیدیم که باید گامهای مؤثری دراین خصوص برداشته شده و پویشی آغاز شود. کرمان پور اضافه کرد: با وجود اقدامات مکرری که در حوزه کاهش تصادفات انجام شده بود، به یک یادآوری اساسی در سیستم سلامت نیاز داشتیم. همان گونه که در نظام بهداشتی، واکسن های یادآور برای تقویت ایمنی جامعه ضروری هستند، در بحث تصادفات هم چنین اقدامی لازم بود. چونکه میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشور، با آمار کشته های سالهای جنگ تحمیلی برابری می کند. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه بیان نمود: همگان از این مسئله آگاهند، اما آگاهی به تنهایی کافی نیست. در زمینه پیش گیری از سوانح جاده ای ضروری است به صورت مداوم یادآوری و اقدام گردد تا جامعه در این راه هوشیار بماند. وی اشاره کرد: در تمامی جلساتی که تابحال از سطوح عالی دولت گرفته تا نشست های تخصصی حضور داشته ام، همواره یک پرسش را مطرح کرده ام که پاسخی تأمل برانگیز بهمراه داشته است؛ این که چه تعداد از حاضران در جلسه، خود یا عزیزانشان قربانی تصادفات بوده اند؟ و همواره دست های بسیاری بالا رفته است. به جرأت میتوان اظهار داشت که نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد، به شکلی درگیر تبعات حوادث رانندگی شده اند. کرمان پور داد: یکی از غم انگیزترین نمونه ها، حادثه سال ۱۳۷۶ است که در آن، از میان ۳۲ نخبه دانشگاه صنعتی شریف، تنها چهار نفر زنده ماندند. یکی از آنها مریم میرزاخانی بود که بعدها با دستاوردهایش، دنیای ریاضیات را متحول کرد. تصور کنید اگر دیگر نخبگان هم زنده می ماندند، چه تأثیری می توانستند بر آینده علم و کشور بگذارند. چند روز پیش نیز، در کرمان شاهد حادثه تلخی بودیم؛ اتوبوسی که حامل نخبگان علمی ایران بود، در سانحه ای غمبار چهار جان باارزش را از دست داد. چه بسا یکی از آنها می توانست مریم میرزاخانی دیگری برای جهان باشد. ایشان سپس اظهار داشت: امروز، تنها راهی که میتوان از راه آن همه را متحد ساخت و برای کاهش این فجایع تلاش کرد، ایجاد یک عزم ملی برای مواجهه با تصادفات با شعار "نه به تصادف"، است. جاده ها همچنان جان می گیرند رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به آمار مرگ و میر و صدمه دیدگان حوادث جاده ای، مطرح کرد: در سال ۱۴۰۲، بیشتر از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خویش را از دست داده اند؛ یعنی هر روز بیشتر از ۵۵ نفر و هر ماه هزار و ۶۰۰ نفر؛ این اعداد نشان میدهد که جاده ها همچنان جان می گیرند. وی ادامه داد: طبق گزارش اورژانس کشور، سال جاری، بیشتر از ۸۰۳ هزار نفر در سوانح رانندگی مجروح شده اند، یعنی نزدیک به یک میلیون نفر! این آمارها فاجعه ای خاموش را روایت می کنند که نیازمند اقدامی فوری و ملی است. کرمان پور اشاره کرد: بر مبنای مطالعات مجلس شورای اسلامی، تصادفات به اشکال مختلف تا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور را تحت تاثیر قرار می دهند و این در حالیست که سهم حوزه سلامت از GDP، کمتر از ۱۴ درصد است. بعبارت دیگر، ما نه تنها سرمایه های انسانی خویش را در جاده ها از دست می دهیم، بلکه هزینه های هنگفتی هم بر اقتصاد کشور تحمیل می شود. وی ادامه داد: ۶۶ درصد از تصادفات منجر به فوت، در ۱۲ استان کشور رخ می دهد، گرچه امکان دارد جان باختگان ساکن این استان ها نباشند، اما این حوادث در جاده های این مناطق اتفاق می افتد. بنابراین، مسئله تصادفات، یک چالش ملی است که احتیاج به وفاق و همدلی همه‌جانبه دارد تا بتوانیم حداقل میزان این حوادث را کاهش دهیم. کرمان پور اظهار داشت: بیشتر از ۷۰ درصد از سوانح مرگبار در جاده های بین شهری رخ می دهد و بعد از آن، تصادفات داخل شهری در رتبه بعدی قرار دارد. این آمار نشان میدهد که برای کاهش تلفات، ضروری است تمرکز ویژه ای بر ایمنی جاده های برون شهری و ارتقاء زیرساخت های حمل و نقل داشته باشیم. او همینطور اضافه کرد: سالانه بیشتر از ۲۳ هزار نفر در تصادفات جان خویش را از دست می دهند، این آمار امسال تا آبان ماه به حدود ۲۱ هزار نفر رسیده و تابحال از این رقم هم فراتر رفته ایم. اگر این روند را در مقیاس تاریخی درنظر بگیریم، متوجه می شویم که بعد از گذشت سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، هنوز سالانه رقمی معادل کشته شده های یک جنگ را در جاده ها از دست می دهیم. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اشاره کرد: سوال اساسی اینست که چرا این آمار هنوز بالاست و چرا کشورهایی مشابه ما توانسته اند آنرا کاهش دهند؟ بعنوان مثال، اشخاصی که از مصر بازگشته اند، می گویند وضعیت خودرو ها، خیابان ها و فرهنگ رانندگی مردم آن کشور شباهت زیادی به ایران دارد. اما تفاوت در اینجاست که مصر توانسته طی سالهای اخیر نرخ مرگ ومیر ناشی از تصادفات را به ۹.۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر کم کند، درحالی که این رقم در ایران همچنان حدود ۲۰ است. این نشان میدهد که با اتخاذ سیاستهای مناسب و مداخلات کارآمد، میتوان این بحران را مهار کرد. وی بیان نمود: ما در سال ۱۳۸۶، با آمار تکان دهنده ۲۷ هزار مرگ ومیر ناشی از تصادفات روبه رو بودیم، اما به مرور و با اجرای برخی مداخلات، این عدد به ۱۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ کم شد. بخش مهمی از این موفقیت، حاصل تجهیز جاده ها به دوربین های نظارتی و افزایش نظارت پلیس بود. در ابتدا، نصب این دوربین ها هم برای رانندگان و هم برای پلیس امری جدید و غیرمعمول به نظر می رسید، اما به تدریج تاثیر خویش را نشان داد و باعث کاهش چشم گیر تصادفات شد، بااین حال، متاسفانه بعد از دوران کرونا، بار دیگر روند تصادفات افزایشی شد. فرصت زیادی برای کنترل این بحران باقی نمانده است و باید هرچه سریع تر اقدامات جدی دراین خصوص صورت گیرد. کرمان پور اشاره کرد: در نوروز ۱۴۰۳، متاسفانه ۱۰۸۹ نفر از هم وطنانمان را در تصادفات از دست دادیم. حالا تمام توان خویش را به کار خواهیم گرفت تا سال ۱۴۰۴ را به سالی پر از شادی برای ملت ایران تبدیل نماییم. وی با اشاره به کمپین اطلاع رسانی نه به تصادف، اذعان کرد: برای تحقق این هدف، باید تاکید کنم که کمپین ما تنها ۴۵ روز فرصت دارد. این بازه زمانی، یک فرصت طلایی برای اقدام است، چونکه بعد از آن، کمپین وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد. نقش کمپین در طول این مدت، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و ترغیب مردم به تغییر رفتار است. اما بعد از آن، دیگر کمپین تاثیر ندارد؛ چونکه مردم به کارهای طولانی مدت واکنش مطلوبی نشان نمی دهند. بنابراین، باید تمام تلاش خویش را در طول این مدت محدود به کار بگیریم تا بتوانیم تأثیرگذاری حداکثری داشته باشیم. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: مشکل خودرو ها و جاده ها به جای خود باقی است، اما آن چه در اختیار ماست، فرهنگ رانندگی و رفتار شخصی ما در جاده هاست. تا آن زمان که این تغییرات ساختاری در زیرساخت های حمل و نقل اتفاق نیفتد، ما در وزارت بهداشت وظیفه داریم با همین ابزارهای در دسترس، جان مردم را حفظ نماییم. این کمپین، فرصتی است برای آن که از همین لحظه، تغییری را که در اختیارمان است، آغاز نماییم. وی ادامه داد: نکته مهم اینست که باید از فرصت ایجادشده برای بیان مطالبات خود هم بهره ببریم، نمی توانیم صرفا اعلام نماییم که خودرو ها مشکل دارند، بلکه باید با بهره گیری از این فرصت، مطالبات خویش را مطرح نماییم. ما هم قبل از این، چنین مطالباتی را مطرح کرده ایم و از دوستان در استان ها خواهش می کنم که اگر رسانه ها در رابطه با عوامل غیر از خطای انسانی، مانند وضعیت خودرو ها، جاده ها یا قوانین، سؤالی مطرح نمودند، آنرا رد نکنند و تکذیب نکنند. حقیقت اینست که سه عامل "خودرو، جاده و قوانین"، در کنار ضلع چهارم یعنی "خطای انسانی"، نقش بسزایی در بروز تصادفات ایفا می کنند، اما بر مبنای داده های موجود، همچنان ۷۰ تا ۸۰ درصد دلایل مرگ ومیر در جاده ها ناشی از خطای انسانی است. کرمان پور در ادامه عنوان کرد: این مورد نه تنها در ایران، بلکه در سرتاسر دنیا هم صادق است. حتی در کشورهایی که هم جاده های ایمن دارند، هم خودرو های استاندارد و هم بودجه های کلان برای کنترل ترافیک اختصاص می دهند، همچنان شاهد تلفات جاده ای هستیم. بنابراین، مشخص است که یک حلقه مفقوده در این بین وجود دارد و این همان نکته ای است که ما در این پویش می خواهیم بر آن تمرکز نماییم. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در انتها اظهار امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی در اقصی نقاط کشور، پویش "نه به تصادف" با موفقیت پیش رفته و شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باشیم.

1403/12/02
10:31:28
5.0 / 5
16
تگهای خبر: آب , استاندارد , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

حیوان خانگی بگیر، فرصتی برای عشق و محبت

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است