یافته های یك مطالعه؛

درمان سرطان سینه ممکن است روند پیری را تسریع کند

درمان سرطان سینه ممکن است روند پیری را تسریع کند

حیوان خانگی بگیر: یک مطالعه جدید نشان میدهد که هر نوعی از درمان سرطان سینه بنظر می رسد پیر شدن سلول های گیرنده را سرعت می بخشد.



به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، «جودیت کارول»، سرپرست تیم مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، اظهار داشت: «برای نخستین بار، ما نشان می دهیم که سیگنال های پیری که زمانی فکر می کردیم توسط شیمی درمانی هدایت می شود، در بانوانی که تحت پرتو درمانی و جراحی قرار می گیرند نیز وجود دارد.»
کارول اظهار داشت: «در حالی که انتظار داشتیم افزایش بیان ژن در رابطه با پیری بیولوژیکی را در بانوانی که شیمی درمانی دریافت کرده اند، مشاهده نماییم، از یافتن تغییرات مشابه در افرادی که فقط تحت پرتودرمانی یا جراحی قرار گرفته اند، شگفت زده شدیم.»
همانطور که پژوهشگران توضیح دادند، شدت سرطان سینه مدت هاست با تسریع پیری مرتبط می باشد. خستگی، کاهش تفکر و حافظه و ضعف جسمی فزاینده می تواند بازماندگان را آزار دهد.
درمان سرطان چقدر در این کاهش ها نقش دارد؟
برای کشف این موضوع، تیم مطالعه دو سال را صرف ردیابی بیان ژن سلول های خونی در زنان تحت درمان سرطان سینه کرد. آنها بدنبال نشانگرهای ژنتیکی پیری سلولی، همچون پاسخ به لطمه DNA، پیری سلولی (زمانی که تقسیم سلولی متوقف می شود) و نشانگرهای التهاب بودند.
پیری سلولی یکی از نشانه های قوی پیری است، برای اینکه وقتی سلول ها از تقسیم شدن باز می مانند، مواد سمی آزاد می کنند که می تواند به سلول های مجاور لطمه برساند.
گروه کارول دریافتند صرف نظر از نوع درمانی که یک زن برای مراقبت از سرطان سینه دریافت می کرد- شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی- نشانه های واضحی از سیگنال دهی التهابی و پیری سلولی وجود داشت که نشان میدهد که این سلول ها سریع تر از حد معمول پیر می شوند.
همچنین نشانه های واضحی از افزایش ژن های آسیب-پاسخ به DNA، یکی دیگر از نشانه های پیری سلولی، وجود داشت. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این تغییرات در بیمارانی که شیمی درمانی دریافت می کردند و همین طور بیمارانی که دریافت نمی کردند، رخ داد.
کارول اضافه کرد: «ما تازه آغاز به درک عواقب طولانی مدت درمان سرطان کرده ایم و این یافته ها گامی حیاتی به طرف درک مسیرهای بیولوژیکی است که موجب خیلی از علایم بعد از درمان در بازماندگان سرطان سینه می شود. هدف ما یافتن راه هایی برای بهبود بقا، نه فقط از نظر سالهای زندگی، بلکه از نظر کیفیت زندگی و سلامت کلی است.»


1403/07/21
09:22:55
5.0 / 5
48
تگهای خبر: زندگی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
حیوان خانگی GetPet

حیوان خانگی بگیر


واگذاری حیوانات خانگی

getpet.ir - مالکیت محتوا و شکل سایت حیوان خانگی بگیر محفوظ است