۶ وظیفه وزارت بهداشت در اجرای قانون هوای پاك
حیوان خانگی بگیر: «قانون هوای پاك» شامل 34 ماده و 39 تبصره از 23 مردادماه سال 96 از طرف رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد؛ قانونی كه طبق آن علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، ارگان ها و نهادهای دیگری نیز موظف به پایبندی به موارد آن هستند...
به گزارش حیوان خانگی بگیر به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت نیز یكی از این نهادها است كه در امتداد اجرای بندهای قانون هوای پاك گام های موثری برداشته است.
بعنوان مثال وزارت بهداشت، در جریان درخواست ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز جهت تولید سواری دیزلی، مخالفت خودرا اعلام نموده بود؛ چونكه معتقد می باشد این خودرو ها ۲۰ برابر بیشتر از خودرو های بنزینی ذرات معلق تولید می كنند.
قبل از این نیز وزیر بهداشت طی نامه ای خطاب به شهردار تهران بر ضرورت مجهز شدن كامیون ها و اتوبوس های دیزلی ناوگان حمل و نقل عمومی به فیلتر دوده تاكید كرده بود و خواهان اصلاح روند فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی بدون فیلتر دوده شده بود. این در حالیست كه مدتی بعد با درخواست مدیرعامل شركت ایران خودرو دیزل در خصوص حذف گردنگیر نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی از اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری، این مقام مسئول خواهان آن شده بود كه تا زمان رفع تحریم ها این مساله مجدد توسط نهادهای ذی ربط بررسی شود. به دنبال این درخواست نیز علاوه بر سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت نیز مخالفت خودرا با حذف فیلتر دوده از خودرو های دیزلی اعلام نمود.
البته واكنش وزارت بهداشت به سوژه آلودگی هوا به همین جا ختم نمی شود؛ مردادماه سال جاری به دنبال انتشار اخباری در خصوص آغاز شماره گذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیكلت كاربراتوری، وزارت بهداشت موضع مخالفت خودرا به سبب افزایش غلظت آلاینده در هوای شهرها به دنبال شماره گذاری این تعداد موتورسیكلت كاربراتوری اعلام نمود.
به دنبال برخی اما و اگرها و پیچ و خم ها در اجرای قانون هوای پاك، دكتر عباس شاهسونی _ رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وظایف و حدود اختیارات وزارت بهداشت در اجرای قانون پاك، گفت: وزارت بهداشت وظایف گوناگونی بر اساس این قانون دارد كه یكی از آنها طبق تبصره ۳ ماده ۳ این قانون، تشخیص شرایط اضطرار است كه طبق آن كلیه اطلاعات از سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست ستاندن شده و داده ها در دانشگاه های علوم پزشكی تحلیل می شود. در صورتیكه شرایط هوایی به شكلی باشد كه تهدیدی برای سلامت مردم تلقی شود، سوژه را به سازمان محیط زیست و استانداری اعلام نموده و به دنبال آن با تشكیل كمیته اضطرار، تصمیمات مقتضی ستاندن می شود.
لزوم پیوست سلامت برای ساخت شهرك های مسكونی بزرگ وی درباب سایر وظایف وزارت بهداشت در قانون هوای پاك، افزود: طرح پیوست سلامت برای ساخت شهرك های مسكونی با همكاری وزارت مسكن و شهرسازی نیز با نظارت وزارت بهداشت صورت می گیرد كه به سبب آن ساخت شهرك های مسكونی بزرگ باید با استاندارد پیوست سلامت اعلام شده از طرف وزارت بهداشت صورت گیرد كه طی مكاتباتی كه با متولی ساخت شهرك های مسكونی بزرگ داشتیم، موارد مورد نظر به آنها اعلام شده است.
محاسبه مرگ های منتسب به آلودگی هوا شاهسونی اضافه كرد: در بخشنامه ماده دو قانون هوای پاك، وزارت بهداشت همین طور موظف است مرگ های منتسب به آلودگی هوا را نیز محاسبه كرده و به مراجع ذی ربط اعلام نماید. این پروسه از سال ۹۴ و پیش از تصویب قانون هوای پاك با مصوبه هیئت وزیران در حال اجرا بود، اما در موارد قانون هوای پاك نیز به آن اشاره شده است.
حد مجاز پرتوهای یونیزان وی بخش دیگر حدود وظایف مشخص شده برای وزارت بهداشت را تعیین حد مجاز پرتوهای یونیزان معرفی نمود و اظهار داشت: دراین زمینه نیز وزارت بهداشت با همكاری سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست حدود مجاز پرتوهای یونیزان را مشخص می كند كه این مساله نیز در كمیسیون زیربنایی دولت در حال انجام می باشد. پرتوهای یونیزان شامل پرتوهایی مانند اشعه ایكس، گاما، پرتوهای الكترومغناطیس و... است. بررسی های ما میزان مجاز وجود این پرتوها در هوا را مشخص می كند كه در حال حاضر به جز گاز رادون در بعضی مناطق كشور، در حوزه سایر پرتوها هیچ گزارش نگران كننده و حاكی از مشكلی دریافت نكرده ایم.
پایش آلودگی صوتی وی دیگر وظیفه وزارت بهداشت در قانون هوای پاك را پایش آلودگی صوتی در سطح كشور معرفی نمود و اضافه كرد: این وظیفه نیز با همكاری سازمان محیط زیست، وزارت كشور و سازمان شهرداری ها دنبال می شود. سامانه پایش آلودگی صوتی با بخشنامه ای كه از طرف سازمان محیط زیست تدوین شده است در كشور راه اندازی شده و در حال اجراست.
اقدام مضر سلامت، ممنوع رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت اشاره كرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی كه موجب تهدید سلامت عموم مردم شود ممنوعست و وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشكی حق ورود به سوژه را دارند تا متخلف را به دادگاه معرفی كرده و پیگیر تخلف صورت گرفته باشیم.
شهرداری تهران پاسخگو نیست وی با اشاره به نامه وزیر بهداشت به شهردار تهران در خصوص ضرورت نصب فیلتر دوده بر اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی، با انتقاد از عدم پاسخ گویی مناسب شهرداری تهران، اشاره كرد: طبق آمار ما در وزارت بهداشت، تنها ۱۰۰ اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران مجهز به فیلتر دوده شد و اقدامات بیشتری صورت نگرفت این درحالی است كه پاسخ رسمی نیز به نامه داده نشد.
فرسودگی خودروها؛ مشكل اصلی رئیس گروه سلامت هوای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با بیان آنكه كیفیت سوخت نسبت به گذشته بهبود یافته است، اشاره كرد: البته همچنان در بعضی موارد میزان گوگرد گزارش شده در بنزین و گازوئیل ما چند برابر حد مجاز است. مشكل اصلی ما فرسودگی خودرو ها است كه سبب آلودگی هوا می شود. طبق ماده ۸ قانون هوای پاك سن فرسودگی خودرو های مختلف اعلام شده است كه این عدد برای خودرو های شخصی ۱۵ سال اعلام شده است. البته بطور كلی سن خودروهایی كه در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال می باشند، بالا است و نوسازی در آن صورت نگرفته است كه باید اقدامات مقتضی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گیرد.
۵۰ درصد خودرو های در حال تردد كلانشهرها فاقد معاینه فنی هستند وی در خاتمه با اشاره به آمار ارائه شده از طرف شهرداری در خصوص كاهش ۳۰ درصدی بازگشت مردم برای دریافت معاینه فنی خودروهایشان، بیان كرد: متاسفانه با وجود آلودگی هوای شهرها، كاهش بار بازگشت مردم برای دریافت معاینه فنی نگران كننده است؛ به شكلی كه طبق آمار وزارت كشور ۵۰درصد خودرو های در حال تردد در كلانشهرها فاقد معاینه فنی هستند كه برخورد قانونی درستی نیز با آن نمی شود؛ جریمه و اعمال قانون با این مساله می تواند به كاهش تخلفات و به دنبال آن افزایش بازگشت برای دریافت معاینه فنی منجر شود.
منبع: حیوان خانگی بگیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب