گزارش مهر از خسارات هوای ناسالم؛
هوای پاک بودجه ندارد!
به گزارش حیوان خانگی بگیر، به عقیده کارشناسان دلیل اجرایی نشدن قانون هوای پاک، ناهماهنگی بین دستگاههای مجری و عملکرد جزیره ای آنهاست و این شهروندان هستند که باید مراقب سلامت خود باشند تا کارشان به بیمارستان نکشد.
خبرگزاری مهر - گروه سلامت: با کاهش گرمای هوا شاهد هشدارهای شرکت کنترل کیفیت هوا هستیم، هشدارهایی که نشان داده است اینروزها شاخص کیفیت هوا در وضعیت مناسبی نیست و برای گروههای حساس جامعه خطرناک می باشد.
قانون هوای پاک سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید اما با این که ۱۰ سال از تصویب قانون گذشته، آلودگی هوا نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است و به عقیده کارشناسان سازمان های متولی هر کدام بنا به دلایلی وظایف خویش را به درستی انجام نداده اند و این شهروندان هستند که با سرد شدن هوا باید بیشتر مراقب سلامت خود باشند با افزایش غلظت آلاینده های هوا کارشان به بیمارستان نکشد!
به اعتقاد کارشناسان اجرایی نشدن قانون هوای پاک عوامل گوناگونی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از کمبود منابع مالی، در اولویت نبودن مساله آلودگی هوا، عدم وجود نظارت کافی و مؤثر، ناهماهنگی بین دستگاههای مجری و عملکرد جزیره ای دستگاه ها.
پیدا شدن سر و کله هوای آلوده سبب شد تا جهت بررسی آخرین اقدامات وزارت بهداشت با عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به گفتگو بنشینیم.
وی با انتقاد از این که دستگاههای متولی اقدام تأثیرگذاری در زمینه کاهش آلودگی هوا نداشته اند توضیح می دهد: نکته اولیه این بحث اینجاست که از سال ۱۳۹۶ که قانون هوای پاک ابلاغ گردیده و تا سال ۱۴۰۲ غلظت ذرات معلق هوا PM۲.۵ (ذراتی معلق به اندازه ی ۲.۵ میکرومتر یا کمتر از آن) را اگر بعنوان شاخص قرار دهیم، باید گفت از سال ۱۳۹۶، این عدد ۳۰ میکروگرم بوده و در سال ۱۴۰۲ هم همان ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب باقی مانده و هیچ تغییری نکرده است! این عدد در واقع نشان داده است که عملا در این سال ها غلظت آلودگی هوا ثابت بوده است. البته در سال هایی هم بالاتر و در بعضی سال ها پایین تر بوده است. مصرف شدید بنزین در کشور وی ادامه می دهد: این شاخص بدان معنا است که اقدامات انجام شده فقط توانسته شرایط موجود را حفظ کند. در این سال ها ما با افزایش مصرف سوخت مواجه بوده ایم؛ که در سال ۱۳۹۶ میزان مصرف روزانه سوخت در کشور ما ۸۰ میلیون لیتر بود و هم اکنون به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. به قول شاهسونی روند افزایشی خودرو های فرسوده می تواند مشکل آفرین باشد چونکه که اسقاط خودرو های ما کاسته شده و عملا اقداماتی که انجام شده، نتوانسته روند کاهشی در زمینه آلودگی هوا داشته باشد بلکه سازمان های دخیل در کنترل آلودگی هوا فقط توانسته اند وضعیت موجود را مدیریت کند و ثابت نگه دارند. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روزهای پاک و قابل قبول ما در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ پنج درصد کاهش داشته و روند کاهشی داشته است می گوید: اما این نکته را هم باید درنظر بگیریم که نقاط شکست محاسبه شاخص کیفیت هوا نسبت به سال قبل یعنی ۱۴۰۱ سختگیرانه تر بوده است. اما روزهای قابل قبول افزایشی بوده است. آلودگی هوا ۳۰ هزار نفر را کُشت وی ادامه می دهد که تعداد مرگ های ما منتسب به ذرات معلق و آلودگی هوا طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار مرگ بوده و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۳۰ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. در سال ۱۴۰۱ این بررسی در جمعیت ۳۸ میلیونی و ۳۳ شهر و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۵۷ شهر و جمعیت ۴۸ میلیونی انجام شده است که با افزایش جمعیت آمار هم رشد داشته است اما مرگ منتسب هم ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. غلظت ذرات معلق هوا هم روند کاهشی به دنبال داشته است؛ از ۳۵ میکروگرم به ۳۰ میکروگرم کاهش پیدا کرده است.
خسارت ۱۲ میلیارد دلاری به کشور رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تصریح می کند: خسارات اقتصادی ما در سال ۱۴۰۲ در کشور به ۱۲ میلیارد دلار رسیده که این خود عدد بالایی است و سال قبل این عدد ۱۰ میلیارد دلار بود و افزایش پیدا کرده است. این رقم حدود ۶۰۰ همت است. شاهسونی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده وضعیت موجود را ثابت نگهداشته است تاکید می کند: ما در مبحث مصرف سوخت روند افزایشی داشته ایم که باید فکری به حال آن نماییم و سازمان محیط زیست باید دقت زیادی روی کیفیت سوخت مصرفی داشته باشد. وی در جواب این پرسش که چند دستگاه در این بحث دخیل هستند و آیا دستگاه ها به وظایف خود به درستی عمل کرده اند یا خیر می گوید: ۱۷ الی ۲۰ دستگاه در مبحث کنترل آلودگی هوا نقش دارند و اگر هر یک از این دستگاه ها وظایف خویش را به نحو احسنت انجام داده بودند ذرات معلق باید در این سال ها یک روند کاهشی را به دنبال می داشت. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت توضیح می دهد: در سال ۱۳۹۷ به علت بارش زیاد شاهد غلظت ذرات معلق ۲۷ میکروگرم بود؛ اما این به علت شرایط آب وهوا بوده است، و اقدامات دستگاههای مسئول در این روند دخالتی نداشته است.
تحریم در آلودگی هوا هم نقش دارد شاهسونی ضمن اشاره به این که دستگاه ها نتوانستند وظایف خویش را به درستی انجام دهند خاطرنشان می کند: یکی از این علل که جلوی روند کاهش آلودگی هوا را گرفته است، تحریم ها است، اظهار داشت: ما امکان ورود فناوری های نوین را نداریم. وی ضمن اشاره به وظایفی که بر دوش وزارت بهداشت است توضیح می دهد: محاسبه مرگ های منتسب برعهده وزارت بهداشت است، و از سال ۱۳۹۶ به صورت کامل و شفاف این آمار انتشار یافته است. آخرین نسخه آن برای سال ۱۴۰۲ است، که در هفته آینده گزارش کامل آن در ۵۷ شهر منتشر خواهد شد. سنندج پاک ترین شهر رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا شهر سنندج از نظر کم بودن غلظت آلودگی هوا در جایگاه نخست قرار دارد می گوید: بدترین کیفیت هوا به شهر زابل اختصاص دارد که غلظت هوای آن در سال ۱۴۰۲، ۳۳ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت بوده است. در مورد این شهر خیلی باید تأمل نماییم و اقدامی عاجل شود شهرهایی مانند زابل، ایرانشهر، بهبهان و اهواز شهرهایی هستند که غلظت آلاینده ذرات معلق بسیار بالا را دارند. وی می افزاید: میانگین غلظت هوای تهران در سال ۱۴۰۲؛ ۳۲ میکروگرم در مترمکعب است. که در سال ۱۴۰۱، این عدد ۳۸ میکروگرم بر مترمکعب بوده و در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میکروگرم کاسته شده است. این نشان داده است غلظت کاهشی بوده اما همین ۳۲ میکروگرم شش برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و دو و نیم برابر استاندارد ملی کشور است. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت می گوید: وضعیت آلودگی هوا کلان شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، تهران وضعیت نامناسب است و در کلان شهرهایی مانند تبریز و شیراز وضعیت بهتر است.
۱.۲ میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا روی دست نظام سلامت وی ادامه می دهد: آلودگی هوا ۱۲ میلیارد دلار به کشور ضرر زده است که از این رقم ۱۰ درصد آن سهم نظام سلامت است و به سیستم سلامت تحمیل می شود. این رقم چیزی حدود ۵۰ همت است. شاهسونی می گوید: آلودگی هوا بعنوان دومین علت مرگ پس از فشار خون در دنیا معرفی شده است. دلیل هشت و یک دهم میلیون مرگ در جهان آلودگی هوا است و این رقم فقط محدود به کشور ما نیست، کشورهای دیگر هم از این معضل در امان نیستند. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تصریح می کند: آلودگی هوا در کودکان دومین علت مرگ است، در کشورهای درحال توسعه غلظت هوا بیشتراست و مواجهه مردم با این آلودگی بیشتر است. طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت بیشتر از ۹۹ درصد مردم در نقاطی زندگی می کنند که غلظت ذرات معلق PM۲.۵، در آنجا بالاتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت است. هوای پاک بودجه ندارد! وی در جواب این پرسش که آیا دولت بودجه لازم را برای مقابله با آلودگی هوا درنظر گرفته است؟ توضیح می دهد که بودجه کشور ردیف مجزایی برای هوای پاک ندارد و سال قبل اعتباری از سمت دستگاه ها برای قانون هوای پاک دیده نشد و اگر بتوان بودجه و اعتبار مشخصی را به این بخش اختصاص داد کسری بودجه دستگاه ها برای اجرای قانون جبران خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت هزینه ها به علت افزایش مراجعین در دوران آلودگی هوا افزوده می شود توضیح می دهد که طبق آمار اورژانس در ایام هوای آلوده مأموریت ها دو برابر است. وظیفه وزارت بهداشت و درمان خدمت رسانی است اما هزینه هایی که تحمیل می شود باید جبران شود. مجلس باید برای همه دستگاه ها ردیف بودجه قانون هوای پاک مشخص نماید. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در انتها می گوید: در سال ۱۳۹۶ که قانون هوای پاک مصوب شد، هشت هزار اتوبوس در تهران داشته ایم و امروز این رقم به دو هزار اتوبوس کاهش پیدا کرده که بخشی از آن فرسوده می باشند و نیاز است به هر طریق این توسعه پیدا کند. این توسعه می تواند روی کاهش آلودگی هوا تاثیر بگذارد. اتوبوس های قدیمی را اسقاط کرده اند و نتوانسته اند اتوبوس های جدید جایگزین کنند. در تهران حداقل به چند برابر این تعداد اتوبوس نیاز داریم. وی اظهار داشت: در همه جای دنیا توسعه حمل و نقل عمومی می تواند نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، امروز هر تاکسی به صورت میانگین ۳۰۰ کیلومتر تردد دارد که اگر بتوانیم مترو و اتوبوس را ارتقا دهیم وضعیت آلودگی هوا بهبود خواهد یافت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب